دندانپزشکی

ساخت وبلاگ

دلایل زیادی وجود دارد که چرا بسیاری از بیماران در حال حاضر به دنبال روش های دیجیتالی به جای روش های سنتی ایمپلنت دندان هستند. شاید یکی از بزرگترین تفاوت ها در نحوه انجام عمل جراحی باشد. ایمپلنت دندان به صورت دیجیتال نیازی به آمادی سازی فلپ یا جراحی سنگین لثه نخواهد داشت.

۱. در ایمپلنت دیجیتال تنها دو حفره روی فک ایجاد می شود.

ایمپلنت ها از طریق این دو حفره در استخوان فک تعبیه می شوند. انجام چنین کاری به معنی حداقل خونریزی ، کمترین آسیب به بافت نرم و بخیه کمتر از قبل است.

دندانپزشکان معمولاً قبل از در نظر گرفتن واجد شرایط بودن بیمار برای جراحی ایمپلنت دیحیتالی، سابقه پزشکی و دارویی کاملی را ثبت می کنند. آنها معمولاً به دنبال بیماری های سیستمیک مانند دیابت هستند، زیرا در چنین مواردی ممکن است جراحی روش مناسب برای درمان نباشد.

۲. دوره بهبودی پس از درمان فوق العاده سریع تر است.

به همین دلیل بیمارانی که از فشار خون نیز رنج می برند قادر به استفاده از کاشت دندان به صورت دیجیتالی خواهند بود.

اکنون با ورود روش های مخلتف دندانپزشکی دیجیتال، حتی بیماران دیابتی نیز می توانند با استفاده از روش های دیجیتالی و با رعایت احتیاط های لازم، واجد شرایط درمان باشند. دلیل اصلی این موضوع آن است که معایب ایمپلنت دیجیتال به حداقل خود رسیده است و به همین دلیل احتمال درد و التهاب بعد از عمل به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

۳. زمان صرف شده برای تکمیل جراحی کوتاه است.

با استفاده از اسکن داخل دهانی دیجیتالی و تکنیک های جدید و کارآمد، قراردادن ایمپلنت در دهان در یک بازه زمانی کوتاه مدت انجام می شود. در روش سنتی به این دلیل که دندانپزشک باید شخصا تمامی مراحل درمان را انجام دهد، ممکن است به ۳ برابر زمان برای قراردادن ایمپلنت ها در دهان نیاز باشد.

افرادی که ترس مراجعه به دندانپزشک را داشته یا به دلیل مشغله های خود نمی توانند مراجعات متعدد به دندانپزشکی داشته باشند، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 57 تاريخ : شنبه 13 آبان 1402 ساعت: 1:28

ایمپلنت دیجیتال دندان (Digital implant surgery) از فناوری کامپیوتری سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان در فک و موقعیت عصب شما استفاده می‌کند. این فناوری جدید به پزشکان اجازه میدهد تا برای جراحی ایمپلنت دندان با ایجاد کوچکترین برش‌ها برنامه ریزی کنند.
این روش همچنین به کاهش درد کمک کرده و روند بهبودی را آسانتر می‌کند. در حقیقت در روش ایمپلنت دیجیتال دندان برش ها تا جایی کم می شود که برای درمان نیازی به استفاده از بخیه وجود نخواهد داشت.

 

آشنایی با ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان قرار دادن یک ریشه دندان مصنوعی که معمولا از تیتانیوم یا آلیاژ آن ساخته می شود است که برای حمایت از یک تاج یا مانند آن در درون استخوان فک قرار می گیرد.
در صورتی که فردی یک یا چند دندان دائمی خود را از دست داده باشد و بخواهد طرح لبخندی زیبا داشته باشد، ممکن است به تشخیص دندانپزشک، ایمپلنت دندان تجویز شود. پایه تیتانیوم ایمپلنت دندان می تواند به خوبی در درون استخوان فک قرار گیرد و یک زیر ساخت محکم را برای دندان شما فراهم آورد.
امروزه روش های درمانی مختلفی وجود دارد که می تواند به فرد کمک کند تا جای خالی دندان از دست رفته خود را پر کند. یکی از روش های دائمی و مناسب برای رسیدن به این هدف، استفاده از ایمپلنت دندانی است که بیش از ۵۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.
ایمپلنت دندانی به گونه ای عمل می کند که گویی فرد هنوز از دندان اصلی خود استفاده می کند و همین مسئله سبب می شود که ایمپلنت روشی بسیار مناسب برای جایگزینی دندان از دست رفته شناخته شود.
ایمپلنت‌ دندان جلو نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته برای قسمت جلویی دهان هستند.
یکی دیگر از ویژگی های کلیدی استفاده از ایمپلنت دندانی آن است که بیمار به کمک آن می تواند همچون یک دندان طبیعی با استفاده از ایمپلنت خود هر نوع مواد خوراکی را مصرف کند.
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 45 تاريخ : شنبه 13 آبان 1402 ساعت: 1:21

لمینت دندان از متریال مختلفی تهیه می‌شود.

  • به عنوان مثال برخی از انواع لمینت دندان، سرامیکی هستند و از پرسلن تهیه می‌شوند.
  • بعضی از انواع لمینت‌های دندانی کامپوزیتی هستند و از نوعی رزین ساخته شده‌اند.

انتخاب جنس لمینت تاثیر بسیار زیادی بر بروز عوارض دارد. یک فرق لمینت و کامپوزیت این است که لمینت‌های کامپوزیتی استحکام و مقاومت کمتری نسبت به لمینت‌های سرامیکی دارند و ممکن است آسیب ببینند.

در ادامه برخی از عوارضی که ممکن است بعد از لمینت دندان بروز کند را برای شما بیان می‌کنیم.

۱.آسیب به لمینیت

شما بعد از انجام لمینت، باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و توجه بسیار زیادی به مصرف مواد غذایی خود داشته باشید. به عنوان مثال نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد به مرور زمان ممکن است باعث آسیب به لمینت دندان شود. در این حالت لمینت ترک برداشته یا به طور کامل از سطح مینای دندان جدا می‌شود.

در روش لمینت، ابتدا باید سطح مینای دندان کمی تراش داده شود.‌ در صورتی که لمینت دندان صدمه ببیند یا از سطح دندان جدا شود، باید مجددا آن را ترمیم کنید.

مقاومت لمینت‌های سرامیکی نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی بیشتر است. به طور کلی مقاومت هر دو نوع لمینت از دندان طبیعی کمتر است و در صورتی که فشار زیادی به آن وارد کنید، خیلی زود صدمه می‌بیند.

۲.تیره شدن دندان‌ ها

تیر و سیاه شدن لمینت دندان، یکی دیگر از عوارض لمینت دندان است. البته احتمال بروز این عارضه به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به مرور زمان باعث زرد شدن یا تغییر رنگ لمینت دندان می‌شود.

همچنین اگر به صورت مداوم از مواد غذایی نامناسب یا نوشیدنی‌های مضر استفاده کنید، ممکن است مواد قندی نوعی مواد اسیدی روی سطح لمینت آزاد کند که باعث تیره شدن لمینت دندان شود.

۳.واکنش دندان

با توجه به اینکه در فرآیند لمینت، مینای دندان تراش داده می‌شود، ممکن است دندان‌ها حساسیت بیشتری نسبت به گرما یا سرما داشته باشند. این حساسیت به شکل‌های مختلفی مثل درد یا تورم لثه، بروز می‌کند.

البته حساسیت‌های دندانی معمولا بعد از مدتی متوقف می‌شوند و بسیاری از افراد حتی حساسیت دندان بعد از لمینت را تجربه نخواهند کرد. به همین دلیل گفته می‌شود که فرآیند لمینت برای افرادی که مینای دندان نازکی دارند چندان مناسب نیست.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 53 تاريخ : پنجشنبه 30 شهريور 1402 ساعت: 1:32

طی تحقیقاتی که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (American Dental Association) انجام شده است ۵۰ درصد از بانوان و آقایانی که بیش از ۶۵ سال سن دارند حداقل یک دندان خود را از دست داده‌اند.

این اتفاق باعث میشود که اغلب افرادی که کاشت ایمپلنت دندان انجام میدهند جزو این رده سنی باشند و همین آن‌ها را بهترین گزینه و کاندید برای کاشت ایمپلنت دندانی تبدیل میکند.

حتی افرادی هستند که ۸۰ الی ۹۰ سال سن دارند که این روش نیز برای آنها هم امکان پذیر است و مشکلی برای کاشت به وجود نخواهد آورد.

البته برای افراد سالخورده و سن بالا و حتی همه افرادی که میخواهند ایمپلنت دندانی انجام دهند ابتدا شرایط بدنی و سلامتی عمومی چک میشود و اگر واجد شرایط باشند میتوانند از این روش برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کنند.

بهتر است افرادی که متقاضی انجام ایمپلنت دندانی میشوند سن رشد را گذرانده باشند. در واقع افرادی باشند که بیش از ۱۸ سال سن دارند.

زیرا ممکن است تا ۱۸ سالگی استخوان فک آنها رشد کند و این رشد ممکن است مشکلی برای کاشت ایمپلنت پیش آورد و هزینه مصرفی از بین برود.

در صورتی که بیمار متقاضی دارای تراکم و کیفیت کافی در ناحیه استخوان فک نباشد به احتمال زیاد پیش از انجام کاشت ایمپلنت دندان باید عمل جراحی پیوند استخوان صورت بگیرد.

در واقع پیوند استخوان را به این علت انجام میدهند که هنگام جویدن غذا قطعا دندان ایمپلنت شده فشار زیادی را به استخوان فک وارد کرده و اگر استخوان فک نرم باشد و تراکم کافی را نداشته باشد قطعا کاشت ایمپلنت شما با شکست روبرو میشود.

اغلب پزشکان پیوند استخوان را به این علت انجام میدهند که پایه محکمتری را برای کاشت ایمپلنت فراهم کنند تا این عملیات با موفقیت انجام شود.

یک پزشک متخصص می تواند با ضریب موفقیت ۹۵% ایمپلنت دندانی شما را انجام دهد. ضمن آن که در حال حاضر امکان انجام ایمپلنت به صورت ایمپلنت دیجیتال نیز وجود دارد و در این روش بیمار برای رسیدن به خواسته نهایی خود نیازمند صرف کردن زمان کم تری است و می تواند با ضریب موفقیت بیش تر و احتمال درد کم تر عمل انجام ایمپلنت دندانی را انجام دهد. دقت بالای ساخت پروتز دندان در این روش ظاهر طبیعی تری به دندان ها می بخشد.

 
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 61 تاريخ : دوشنبه 27 شهريور 1402 ساعت: 23:51

کامپوزیت دندان که تحت عنوان لمینت کامپوزیتی هم شناخته می‌شود، یکی از بهترین روش‌های ترمیم و زیبایی دندان است. مواد کامپوزیتی یک سری مواد خمیری هستند و دندانپزشک یک لایه نازک از آن‌ها را روی دندان بیمار قرار می‌دهد. همچنین این مواد طیف رنگی وسیعی دارند و از سفیدترین رنگ‌ها تا تیره‌ترین را شامل می‌شوند و هر فردی متناسب با علاقه و رنگ چهره خود می‌تواند از این مواد برای رفع مشکلات دندانی استفاده کند. اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه برای زیباترکردن لبخند خود هستید، قطعا کامپوزیت ونیر بهترین انتخاب است. 

هر کدام از انواع کامپوزیت دندان کاربرد و استفاده خاص خود را دارند. برای مثال در دندان‌های جلویی، معیار اصلی زیبایی و درخشندگی کامپوزیت است. در حالی که در دندان‌های عقبی استحکام کافی برای جویدن مواد غذایی، معیار اصلی برای انتخاب کامپوزیت است.

تقریبا تمام افراد در سنین مختلف می‌توانند به کمک کامپوزیت دندان، مشکلات جزئی دندان‌های خود را رفع کنند. با این حال در برخی موارد و شرایط، بعضی از افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. اگر جزو افراد زیر نیستید و یا مشکلات زیر را ندارید، شما کاندید کامپوزیت دندان هستید:

دندان‌های ناسالم و پوسیده

افرادی که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان‌های پوسیده و ناسالمی دارند باید قبل از انجام کامپوزیت دندان مشکل پوسیدگی دندان‌های خود را رفع کنند.

افراد با ریشه دندانی ضعیف

افرادی که ریشه دندان آن‌ها مقاومت پایینی دارد یا بخش زیادی از بافت دندان خود را از دست داده‌اند، کاندید خوبی برای کامپوزیت دندان نیستند. در این افراد کامپوزیت دندان تقریبا بی‌اثر است.

افراد دارای عادات نامناسب

افرادی که رفتارهای نامناسبی از جمله دندان قروچه، فشاردادن دندان‌ها بر روی هم و … عاداتی از این قبیل دارند، کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان نیستند.

افراد با نامنظمی شدید دندانی

افرادی که دندان‌های آن‌ها شدیدا نامرتب و نامنظم است، باید از دیگر روش‌های درمانی نظیر ارتودنسی برای رفع مشکل خود استفاده کنند.

افراد دارای دندان‌های برجسته

کامپوزیت دندان در واقع یک لایه نازک است، اما همین لایه نازک هم تا حدودی باعث جلوتر آمدن دندان افراد می‌شود. در نتیجه افرادی که دارای دندان‌های برجسته هستند، بهتر است از این روش استفاده نکنند.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 58 تاريخ : دوشنبه 27 شهريور 1402 ساعت: 23:42

بلیچینگ دندان (bleaching teeth ) روشی برای سفید کردن موقتی دندان‌هاست که اغلب افراد برای زیبایی و اصلاح لبخند خود استفاده میکنند.

درمان بلیچینگ بین ۶ ماه تا ۲ سال ماندگاری دارد. این مدت زمان بیشتر به خود فرد و عادت‌های غذایی او بستگی دارد.

به عنوان مثال هرچه میزان مصرف چای، قهوه و یا سیگار کمتر باشد، ماندگاری بلیچینگ بیشتر خواهد بود. حتی در برخی از افراد درمان بلیچینگ تا ۵ سال نیز عمر می‌کند.

ولی در کل بهتر است بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها را سالی یکبار تمدید کرد. البته بهداشت دهان و دندان، دوبار مسواک زدن در طول روز و یکبار استفاده از نخ دندان، می‌تواند به طول عمر درمان بلیچینگ بی‌افزاید. همچنین استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده نیز در جهت از بین بردن زردی روی دندان‌ها موثر است.

روش‌های سفید کردن مانند بلیچینگ، ساده‌تر و ارزان‌تر بوده و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت روش‌های ترمیمی مثل روکش‌ها و ونیر کردن دارد.

با افزایش سن، تغییر رنگ دندان‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود. این تغییر رنگ در جهت رسوب زیاد در عاج، نازک شدن و تغییرات نوری مینا اتفاق می‌افتد. همچنین ترمیم‌های قبلی و پرکردن دندان‌ها، یکی از دلایل تغییر رنگ دندان است.

رنگ دندان‌ها در روش بلیچینگ ۱۲ تا ۱۴ درجه روشن‌تر خواهد شد. البته باید توجه داشت که اگر دندان‌ها دارای پر شدگی همرنگ با دندان باشند، بلیچینگ بر روی آن‌ها جواب نخواهد داد. روش بلیچینگ کاملاً بی ضرر بوده و آسیبی به بافت دندان وارد نمی‌کند.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 57 تاريخ : دوشنبه 13 شهريور 1402 ساعت: 18:52

درد و افزایش حساسیت لثه و دندان پس از انجام کامپوزیت دندان، یک عارضه کاملا طبیعی است. به طور کلی این عارضه بعد از گذشت تقریبا یک هفته بهبود می‌یابد، اما اگر بیش از این مدت طول بکشد باید برای درمان و بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان معمولا از راه‌حل‌های زیر برای کاهش و کنترل درد و حساسیت دندان‌ها پس از کامپوزیت کمک می‌گیرند:

  • تجویز داروهای مسکن و ضد التهاب مثل قرص ایبوپروفن
  • توصیه به استفاده از خمیردندان‌های ضدحساسیت. این خمیردندان‌ها معمولا حاوی موادی مثل نیترات پتاسیم، فلوراید سدیم و فلوراید استنوس هستند. خمیر دندان مخصوص کامپوزیت، فقط وظیفه پاکیزگی دندان‌ها را برعهده دارد و نباید حاوی مواد روشن کنندۀ دندان باشد.
  • منع مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم تا چند روز اول پس از انجام کامپوزیت
  • غرغره و شستشوی دهان با آب ولرم و نمک
  • منع مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های اسیدی، مثل مرکبات و آب آن‌ها به خصوص سرکه، لیمو، گوجه فرنگی و میوه‌های خشک
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 54 تاريخ : دوشنبه 13 شهريور 1402 ساعت: 18:47

  1. در انتخاب سایه رنگ لمینت این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ لمینت دندان به صورتی باید توسط مشاور و بیمار متقاضی انتخاب شود که ظاهر غیر طبیعی به افراد ندهد.
  2. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دارای پوست سبزه و تیره هستید بهتر است از سایه رنگی طبیعی استفاده کنید و با انتخاب رنگ سفید زیبایی چهره خود را به خطر نیاندازید.
  3. افرادی که دارای پوست روشن هستند بهتر است از رنگ‌های سفید و روشن برای افزایش زیبایی خود استفاده نمایند.

     مراقبت از لمینت دندان
    به طور کلی مراقبت های بعد از لمینت دندان هیچ گونه تفاوتی با مراقبت از دندانهای طبیعی ندارد یعنی درست مانند زمانی که دندانهای شما لمینت نشده است هر روز باید از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و توجه بسیار زیادی در انتخاب نوع خمیر دندانتان داشته باشید و ازخمیر دندانی که از ساییدگی جلوگیری میکند و از فلوراید تشکیل شده است استفاده کنید. دندانپزشک شما بهترین راهنمای شما در انتخاب مسواک و خمیردندان مناسب لمینت سرامیکی خواهد بود.

    آنچه باید در مورد راهنمای جامع رنگ و لمینت دندان بدانید این است که در حقیقت بهترین و جامع ترین راهنمایی که برای انتخاب رنگ دندان موجود است خود دندانپزشک متخصص زیبایی میباشد زیرا متخصص زیبایی با توجه به رنگ دندان خود فرد و رنگ پوست فرد متقاضی میتواند بهترین رنگ طبیعی را برای شما مشخص کند و همچنین او تمامی عوامل موثر بر رنگ دندان فرد را در نظر میگیرد تا لمینت دندان دچار تغییر رنگ نشود اما در نهایت این بیمار است که میتواند رنگ دندان را برای ساخته شدن انتخاب کند.
  4. سلیقه بعضی از افراد رنگ طبیعی دندان میباشد و هستند کسانی هم که دندانهای خوبی دارند اما برای سفیدتر و روشن تر به نظر رسیدن دندانهایشان لمینت را انجام میدهند اغلب سلیقه این افراد از رنگ طبیعی دندان بسیار روشن تر و سفیدتر است. لمینتهایی که در خود مطب ساخته میشوند یا لمینت کامپوزیتی و لمینتهایی که در لابراتور ساخته میشود یا لمینت سرامیکی کیفیتهای مختلفی دارند  که هرچه کیفیتی بالاتری داشته باشد قیمت آن هم بالاتر میرود.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 60 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت: 3:21

از مهم‌ترین مواردی که به لمینت دندان آسیب می‌زنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربه شدید به صورت
  • دندان قروچه
  • عدم رعایت مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان
  • پوسیدگی دندان لمینت شده
  • نصب نادرست و ناشیانه روکش لمینتی

در چه صورت لمینت دندان باید برداشته و تعویض شود؟

موارد زیادی وجود دارند که باعث تعویض و برداشتن لمینت دندان می‌شوند. در صورت پوسیدگی دندان، تصادف و ضرب‌دیدگی، شکستن و آسیب دیدن انواع روکش دندان، لمینت دندان باید برداشته و تعویض شود. در غیر این صورت باعث آسیب دیدن دندان‌های اصلی می‌شود.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 61 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت: 3:18

ماندگاری لمینت دندان به نوع آن بستگی دارد. لمینت سرامیکی به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ سال ماندگاری دارد. اما کامپوزیت ونیر طول عمر کوتاه‌تری دارد.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 55 تاريخ : دوشنبه 23 مرداد 1402 ساعت: 0:15

 

قبل از انتخاب ایمپلنت دندان، با دندانپزشک خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی و اینکه آیا کاندیدای این روش هستید یا خیر صحبت کنید. مواردی که باید در نظر بگیرید:
  • سلامت کلی شما عامل مهمی در تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید، مدت زمان بهبودی آن و مدت زمانی که ایمپلنت ممکن است در جای خود بماند، است.
  • از بهترین دکتر ایمپلنت دیجیتال بپرسید که چه مارک و مدلی از سیستم ایمپلنت دندان استفاده می شود و این اطلاعات را برای سوابق خود نگه دارید.
  • سیگار ممکن است روند بهبودی را تحت تاثیر قرار دهد و موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دیجیتال دندان را کاهش دهد.
  • روند بهبودی بدن ایمپلنت ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد، در این مدت شما معمولاً یک اباتمنت موقت به جای دندان دارید.
بعد از عمل ایمپلنت دندان:
  • دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان را که توسط متخصص دندانپزشکی به شما داده شده است را با دقت دنبال کنید. تمیز کردن منظم ایمپلنت و دندان های اطراف برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت بسیار مهم است.
  • ویزیت های منظم را با ارائه دهنده دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید.
  • اگر ایمپلنت شما شل یا دردناک است، فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 55 تاريخ : يکشنبه 22 مرداد 1402 ساعت: 23:45

تمامی افرادی که امکان استفاده از ایمپلنت دندانی در روش های سنتی را دارند، قادر خواهند بود تا از ایمپلنت دیجیتال نیز استفاده کنند؛ با این حال تفاوت عمده میان افرادی است که نمی توانند از ایمپلنت سنتی استفاده کنند.

به طور کلی می‌توان گفت ایمپلنت دیجیتال برای افراد زیر گزینه انتخابی بسیار مناسبی است:

  •  افرادی که فشار خون بالا دارند، به دلیل این که ممکن است خون ریزی شدید داشته باشند، قادر به استفاده از ایمپلنت سنتی نخواهند بود اما این افراد می توانند گزینه خوبی برای انجام ایمپلنت دیجیتال باشند چراکه در این روش درمانی حداقل سطح تهاجم نسبت به روش سنتی انجام می شود.
  • افرادی که به بیماری دیابت نیز دچار هستند باید در این رابطه با دندانپزشک خود مشورت کنند و در صورتی که وی تشخیص دهد، آن ها نیز با رعایت دستورات خاص دندانپزشک خود قادر به استفاده از این روش خواهند بود.
  • افراد سیگاری که به دلیل سیگار کشیدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندان‌های خود وارد کرده‌اند می‌توانند از کاشت دندان دیجیتالی استفاده کنند. افراد سیگاری که قصد ترک سیگار را ندارند و از طرفی می‌خواهند دندان‌های زیبایی داشته باشند این روش برایشان مناسب است.
  • برخی از بیمارانی که به دلیل کوتاه بودن استخوان فک نیاز به جراحی‌های پیشرفته دارند، این روش برایشان مناسب است. 

    ایمپلنت‌ دندان جلو نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته برای قسمت جلویی دهان هستند

  • کسانی که از جراحی ایمپلنت دندان به روش معمولی می‌ترسند، کاشت دیجیتالی برایشان مناسب است.
  • افرادی که به بیماری‌های خاص دهان و دندان مبتلا هستند و بهبود زخم‌های دهانی آن‌ها با تأخیر صورت می‌گیرد این روش برایشان مناسب است. از آنجایی که کمترین آسیب به استخوان فک وارد می‌شود، دوره بهبودی کوتاه‌تر خواهد بود. برای مطالعه بیشتر مقاله آیا کاشت ایمپلنت همراه با درد است؟ را توصیه می کنیم.
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 59 تاريخ : جمعه 13 مرداد 1402 ساعت: 1:45

طول عمر لمینت دندان به نوع آن بستگی دارد. لمینت‌های سرامیکی ۱۰ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند. این در حالی است که لمینت‌های کامپوزیتی طول عمر کمتری دارند. همچنین مراقبت از لمینت دندان باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. اگر از لمینت دندان‌های خود به درستی مراقبت کنید، می‌توانید تا مدت‌ها از آن استفاده کنید.

 

تفاوت کامپوزیت و لمینت سرامیکی دندان

لمینت دندان یکی دیگر از روش‌هایی است که به کمک آن می‌توان نواقص دندانی را برطرف کرد. ازجمله تفاوت لمینت و کامپوزیت این است که کامپوزیت دندان دوام و طول عمر بسیار کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد. سایر تفاوت های لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • در روش لمینت سرامیک برخلاف کامپوزیت دندان، مینای دندان تراشیده می‌شود.
  • لمینت سرامیکی به قالب‌گیری و ساخت قالب در لابراتوار دارد به همین دلیل روند درمان آن نسبت به کامپوزیت طولانی‌تر است.
  • لمینت‌های سرامیکی مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارند.
  • لمینت سرامیکی قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد.
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 80 تاريخ : جمعه 13 مرداد 1402 ساعت: 1:39

در پاسخ به سوال دندان عقل چیست دندان‌های عقل شامل چهار عدد است که جایگاه و موقعیت آن‌ها در انتهای فک و پشت دندان‌های آسیاب است که در فک بالا و پایین اغلب بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد میکند.

البته ممکن است دیرتر یا زودتر نیز دندان‌های عقل شما رشد کند اما اغلب افراد بین بازه زمانی قید شده  دندان‌های عقل‌شان رشد میکند. البته ممکن است دندان عقل شما کامل رشد نکرده باشد و قابل دیدن برای شما نباشد اما نمیتوان گفت دندان عقل شما رشد نکرده است.

دندان عقل دارای انواع مختلفی است که هر یک باید به صورت جداگانه شرح داده شود. در اکثر مواقع پیشنهاد پزشک جراحی و کشیدن دندان عقل است که ین مبحث نیز دارای مزایا و معایب خاص خود است.

بسیاری از مواقع دندان‌های عقل نمیتوانند به صورت کامل و صحیح رشد کنند و به دندان‌های دیگر فشار وارد میکنند و آنها را  تحت تاثیر قرار میدهند.

گاهی به دلیل نداشتن فضای کافی دندان عقل دچار کج شدگی، انحراف، فشار به دیگر دندان‌ها یا عدم خروج  از بافت لثه بیمار میشود که اغلب پزشکان توصیه به خارج کردن آن دارند.
لینک مفید: علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 50 تاريخ : دوشنبه 2 مرداد 1402 ساعت: 23:50

یکی از فاکتورهای مهمی که در هنگام کامپوزیت دندان باید به آن توجه کنید، انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان است. برخی فکر می‌کنند انتخاب روشن‌ترین رنگ کامپوزیت دندان برای آن‌ها مناسب است، در حالی که این باور صحت ندارد. بهترین رنگ کامپوزیت دندان برای هر فردی متفاوت است.

هر کدام از برندهای مختلف کامپوزیت موجود در بازار طیف رنگی متفاوتی دارند. برخی از برندهای کامپوزیت خاصیت‌ آفتاب‌پرستی دارند، یعنی می‌توان با استفاده از آن‌ها یک ترمیم کاملا طبیعی به دست آورد.

یک متخصص کامپوزیت به شما در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین رنگ کامپوزیت دندان کمک می‌کند. نکات زیر به شما در انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان کمک می‌کنند:

  • اگر می‌خواهید ترمیم دندان‌هایتان طبیعی و به اصطلاح نچرال باشد، هنگام انتخاب رنگ به رنگ پوست خود توجه کنید. افرادی که پوست تیره‌ای دارند بهتر است از کامپوزیت‌هایی که به رنگ طبیعی دندان نزدیک هستند استفاده کنند. در مقابل اگر پوست روشنی دارید، استفاده از کامپوزیت‌های سفید روشن برای شما مناسب است.
  • هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان به سفیدی چشم‌های خود دقت کنید. رنگ کامپوزیت دندان‌هایتان نباید از سفیدی چشم شما روشن‌تر باشد. در غیر این صورت کامپوزیت دندان شما حالتی غیرطبیعی پیدا می‌کند.
  • بهتر است برای کامپوزیت خود به متخصص کامپوزیت دندان مراجعه کنید. متخصصان کامپوزیت از تکنیک‌های به‌روز برای اجرای کامپوزیت استفاده می‌کنند.
  • در انتخاب رنگ کامپوزیت به رنگ مو، موقعیت شغلی و شخصیت خودتان نیز توجه کنید.

با وجود این نکات باز هم سلیقه شما اولویت اصلی در انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان است. کامپوزیت‌ها یک راهنمای رنگی به همراه خود دارند که دندانپزشک با مراجعه به آن، رنگ مناسب را برای هر فرد انتخاب می‌کند. در این راهنمای رنگی، رنگ دندان‌ها به ۴ دسته A، B، C و D تقسیم می‌شوند. در هر دسته رنگی، شدت روشنی سایه‌ها از ۱ تا ۴ درجه‌بندی می‌شود. بلیچینگ دندان، کامپوزیت و ایمپلنت دیجیتال برای داشتن ظاهر زیباتر دندان، همچون یک مجموعه کنار هم قرار دارند.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 78 تاريخ : يکشنبه 18 تير 1402 ساعت: 23:27

تفاوت قیمت  به این دلیل است که هر کلینیک دندانپزشکی برای ارائه خدمات کامپوزیت دندان، تعرفه خود را تعیین می‌کند که می‌تواند تحت تأثیر عواملی نظیر کیفیت مواد، کیفیت کار دندانپزشک، برند مورد استفاده و سایر متغیرهای مرتبط باشد. در صورتی که خدمات دندانپزشکی را از یک مرکز معتبر و با سابقه دریافت کنید که از تجهیزات لوکسی استفاده می‌کند، هزینه پرداختی شما به طبع بیشتر خواهد بود. اگر قصد دارید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید ابتدا لازم است با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید.

اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه برای زیباترکردن لبخند خود هستید، قطعا کامپوزیت ونیر بهترین انتخاب است.

 
 
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 102 تاريخ : چهارشنبه 14 تير 1402 ساعت: 22:23

تفاوت قیمت  به این دلیل است که هر کلینیک دندانپزشکی برای ارائه خدمات کامپوزیت دندان، تعرفه خود را تعیین می‌کند که می‌تواند تحت تأثیر عواملی نظیر کیفیت مواد، کیفیت کار دندانپزشک، برند مورد استفاده و سایر متغیرهای مرتبط باشد. در صورتی که خدمات دندانپزشکی را از یک مرکز معتبر و با سابقه دریافت کنید که از تجهیزات لوکسی استفاده می‌کند، هزینه پرداختی شما به طبع بیشتر خواهد بود. اگر قصد دارید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید ابتدا لازم است با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید.

اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه برای زیباترکردن لبخند خود هستید، قطعا کامپوزیت ونیر بهترین انتخاب است.

 
 
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 101 تاريخ : چهارشنبه 14 تير 1402 ساعت: 22:22

انتخاب نوع لمینت به شرایط داندان فرد، تشخیص دندان‌پزشک و سلیقه بیمار بستگی دارد. البته باید اشاره کرد که در دندانپزشکی دیجیتال، لمینت‌های سرامیکی توسط پرینترهای سه‌بعدی ساخته می‌شوند؛ در نتیجه دقت و ظرافت بیش‌تری نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی دارند.

به‌طور کلی در اصلاح طرح لبخند می‌توان از لمینت‌های سرامیکی و یا ونیرهای کامپوزیتی بهره برد. در هر دو روش یک روکش با شکل و رنگ مناسب روی سطح بیرونی دندان قرار داده می‌شود تا هنگام لبخند زدن، ظاهر دندان‌ها زیبا و مرتب باشد.

لمینت سرامیکی یا پرسلن، از مواد سرامیکی شبیه به مینای دندان در لابراتوار یا با دستگاه کد کم cad cam دندانپزشکی دیجیتال ساخته می‌شود اما ونیر کامپوزیتی از مواد رزینی ساخته شده است که توسط دندان‌پزشک روی دندان قرار می‌گیرد و شکل داده می‌شود.

از جمله فرق لمینت و کامپوزیت عبارتند از:

  • لمینت‌های کامپوزیتی تغییر رنگ بیش‌تری دارند، بنابراین بعد از خوردن و نوشیدن مواد رنگی نیاز به رسیدگی و مسواک زدن دارند. همچنین حتما باید مراقبت‌های کامپوزیت دندان به صورت دوره‌ای انجام شده، معاینه و پولیش دندان نیز انجام شود.
  • لمینت‌های کامپوزیتی نسبت به لمینت سرامیکی شکننده‌تر هستند.
  • لمینت‌های کامپوزیتی مقرون به‌صرفه‌تر هستند.
  • لمینت‌های کامپوزیتی سریعتر و معمولا در یک جلسه روی دندان گذاشته می‌شوند.
  • لمینت‌های سرامیکی با وجود ضخامت کم‌تر، استحکام بالاتری دارند.
  • ظاهر لمینت سرامیکی شفاف‌تر و طبیعی‌تر هستند.
  • لمینت سرامیکی دچار فرسایش نمی‌شوند و به ندرت تغییر رنگ می‌دهند.
  • استفاده از کامپوزیت‌های سرامیکی و نانوسرامیکی که دارای ذرات ریز سرامیکی هستند، موجب می‌شود تا ظاهر دندان‌ها به لمینت پرسلن و  دندان طبیعی نزدیک‌تر شود.
  • کامپوزیت‌های نانوسرامیکی دوام و کیفیت بسیار بالایی دارند و می‌توانند در صورت نیاز به درمانی ارزان‌تر، جایگزین خوبی برای لمینت‌های سرامیکی باشند. با این حال این دندان‌پزشک شما است که باید تشخیص دهد کدام روش برای اصلاح طرح لبخند شما مناسب‌تر است؛ لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر نانوسرامیکی.
دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 97 تاريخ : چهارشنبه 14 تير 1402 ساعت: 22:19

کامپوزیت دندان به طور کلی بین ۵ تا ۷ سال دوام دارد. با این حال رعایت نکات مراقبتی و تغذیه‌ای پس از کامپوزیت به افزایش طول عمر آن‌ها کمک می‌کند. همچنین موارد زیر در طول عمر کامپوزیت دندان موثر هستند:

  • جنس دندان افراد
  • کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت کامپوزیت دندان
  • برند کامپوزیت دندان
  • مهارت دندانپزشک

البته باید بدانید که کامپوزیت دندان را می‌توان به کمک پالیش ترمیم کرد. در نتیجه اگر مواد غذایی باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌های شما شده‌اند، می‌توانید به کمک پالیش آن‌ها را به شکل اولشان باز گردانید. اگر قصد دارید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید ابتدا لازم است با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید. یکی از فاکتورهای مهمی که در هنگام کامپوزیت دندان باید به آن توجه کنید، انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان است

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 73 تاريخ : چهارشنبه 31 خرداد 1402 ساعت: 19:27

در ابتدای امر باید به این نکته اشاره داشته باشیم که تمامی مزایایی که در ایملپنت سنتی وجود دارد را می توان در ایمپلنت دیجیتال نیز یافت.

مهم ترین مزایای ایمپلنت دیجیتال به طور کلی عبارتند از

  • ظاهر طبیعی دندان
  •  عملکرد مشابه با دندان
  •  عدم نیاز به مراقبت های ویژه
  • تحریک استخوان فک، حفظ ساختار آن و دوام بالا.

مطالعات بالینی صورت گرفته نشان می دهد که ایمپلنت به طور کلی می تواند بیش از ۳۰ سال دوام داشته باشد. تمامی این مزایا را می توان در ایمپلنت دیجیتالی و استفاده از تکنولوژی دندانپزشکی دیجیتال نیز یافت.

البته مزایای بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن ها اشاره کنیم. به عنوان مثال، بی حسی موضعی ایجاد شده در این روش سبب می شود تا بیمار دچار ناراحتی در طول درمان نشوند.

دندانپزشکی...
ما را در سایت دندانپزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mikasa dentisteto بازدید : 65 تاريخ : شنبه 20 خرداد 1402 ساعت: 22:35